Prípadová štúdia
Grant zameraný na podporu zvyšovania inovačnej výkonnosti podnikateľských subjektov - inovačná poukážka
Firma PRINTY s. r. o. v súčasnosti pôsobí v oblasti aditívnej výroby a kovovýroby. V rámci svojich výrobných činností sa spoločnosť zameriava na progresívne výrobné technológie akými je napríklad kovová 3D tlač, využitie simulácií, AI a 3D skenovanie v modernej kovovej výrobe.
Problém
Hoci aditívne zariadenia ponúkajú vysokú mieru flexibility tak aj v rámci týchto technológií existujú viaceré technologické obmedzenia – jedným z nich je nemožnosť využitia veľmi mäkkých alebo reaktívnych materiálov. Jedným z potenciálnych nových procesov, ktorý by dokázal kompenzovať slabé stránky jestvujúcich aditívnych technológií spoločnosti PRINTY s.r.o. je „gelcasting“ – metóda odlievania tekutej kovovej zmesi do foriem pri nízkych teplotách a následného sintrovania vytvarovaných medziproduktov.
Na využitie tohto postupu však spoločnosť potrebovala realizovať vývoj procesných aditív a identifikovať základné know-how na realizáciu zvoleného procesu pre vybrané materiály – striebro a titán.
Cieľ
Cieľom projektu bolo poskytnutie inovačného poradenstva na vývoj vhodného aditíva a typológie kovového prášku pre realizáciu inovatívneho formatívneho výrobného procesu na báze metódy gelcasting.
V projekte išlo o získanie nových znalostí a aplikáciu výstupov poskytovaného poradenstva zo strany riešiteľa inovačnej poukážky do praktickej aplikácie na strane spoločnosti.
Konečným cieľom vývoja bolo spracovanie surovín (striebra a titánu) s využitím progresívnych technológií (3D tlače) do výrobkov s vysokou pridanou hodnotou.
Trvanie / Priebeh
Projekt bol podaný na konci roka 2022, realizácie prebehla v mesiacoch 05 - 08/2023.
Výsledok
Inovačný projekt priniesol unikátny výrobný proces pre spoločnosť PRINTY s.r.o. Vďaka nemu bola spoločnosť schopná na trhu umiestniť jedinečné funkčné a esteticky atraktívne produkty najmä v oblasti športových potrieb (titán), klenotníctva a numizmatiky (striebro), ktoré môže ponúknuť svojim zákazníkom ako inovatívny nový produkt.